سئو برای Long-tail Keywords
کلمات کلیدی طولانی Long tail keywords چیست؟ چطور ترافیک سایت را زیر و رو میکند؟
امیدوارم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد اگر سوالی دارید در دیدگاه ها بپرسید. بعد از مدتی عدهای از متخصصان به این نتیجه رسیدند که برای گرفتن رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل یا SERP، باید بر روی کلمات تخصصی و طولانی تمرکز کنند. این عبارتهای چند قسمتی به دلیل اینکه در نمودار توزیع کمتری دارد، در پایین نمودار اژدها و درست در منطقه طویل دُم اژدها قرار میگرفت. درست به همین دلیل است که این کلمات تخصصی و چندقسمتی به کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword مشهور شده اند. با بهینه سازی صفحات محصول یا خدمات خود با کلمات کلیدی طولانی تراکنشی، می توانید مشتریان بالقوه ای را که به طور فعال در جستجوی خرید هستند جذب کنید.
از کلمات یا عبارات مشابه استفاده نکنید و سعی کنید در هر لینک از انکر تکستهای مختلف و مرتبط با محتوای صفحه مقصد بهره ببرید. این کلمات کاربرانی را جذب میکند که دقیقا به دنبال همان چیزی هستند که شما ارائه میدهید. به دلیل جزئیتر بودن و تمرکز بر یک نیاز خاص، تعداد کمتری از سایتها روی این کلمات سرمایه گذاری کردهاند. در حالی که رتبه گرفتن در برخی کلمات بسیار سخت است، شما میتوانید عبارتهایی مثل «کلمات کلیدی long tail» را انتخاب کنید و سریعتر به رتبههای بالا دست پیدا کنید. برای بهینهسازی کلمات کلیدی طولانی، آنها را به طور طبیعی در عناوین، متا توضیحات، و محتوای اصلی صفحه به کار ببرید. این روشها به شما کمک میکنند تا کلمات کلیدی طولانی و مرتبط با محتوای خود را شناسایی کنید و از آنها برای بهبود سئو استفاده کنید.
با افزایش محبوبیت پادکستها (Podcasts) و ویدئوهای کوتاه (Short-form Videos)، کاربران بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات در قالبهای دیداری و شنیداری هستند. الگوریتمهای گوگل اکنون میتوانند محتوای ویدئویی را تحلیل کنند و حتی بخشهای خاص آن را به کاربران پیشنهاد دهند. استفاده از زیرنویس (Subtitles)، توضیحات متنی (Transcript) و کلمات کلیدی در ویدئو میتواند باعث افزایش رتبهبندی شود. یوتیوب (YouTube SEO) نیز در سال ۲۰۲۵ به یکی از قویترین ابزارهای جذب ترافیک ارگانیک تبدیل شده است. شما باید محتوای باکیفیت، تجربه کاربری عالی و ساختار فنی بهینه داشته باشید همچنین از کلمه کلیدی دانه نیز استفاده کرد تا نتایج بهتری کسب کنید.
با این کار کاربران کلمات را با هر ترتیبی که سرچ کنند وبسایت شما برای آنها نمایش داده میشود. کاربران هنگام باز کردن یک محتوا به هدینگهای آن نگاه میکنند و به کاربردی بودن محتوا پی میبرند. اگر از کلمات کلیدی طولانی در هدینگ مقالات خود استفاده کنید باعث میشوید کاربران محتوای شما را مطالعه کنند و زمان بیشتری را در وبسایت شما سپری کنند. به عبارت دیگر این کلمات تعداد سرچ پایینی دارند اما نرخ تبدیل و احتمال جذب کاربر در آنها بسیار بالاست. زمانی که کاربر بر روی انکر تکستهای مناسب کلیک میکند، به سرعت به صفحهای میرود که اطلاعات بیشتری در مورد موضوع مورد نظر او فراهم میآورد.
Linkody یکی از ابزارهای کارآمد برای نظارت بر بکلینکها و انکر تکستها است. این ابزار به شما امکان میدهد که به راحتی لینکها و انکر تکستهای ورودی به سایت خود را مشاهده و مدیریت کنید. همانطوری که در بخش پیشین دیدیم بحث رقابت و هدایت مخاطبان اهمیت بسیاری در دنیای بازاریابی دیجیتال دارد. کلمات کلیدی محبوب زیادی با حجم جستجوی بالا وجود دارند که میتوانند به طور بالقوه ترافیک زیادی به وبلاگ شما هدایت کند. عدد پیشنهادی از طریق این ابزار 10 جستجو در ماه است که باز هم نشان میدهد ارزش سرمایه گذاری و تولید محتوا را نخواهد داشت. برای آنکه بتوانیم یک مورد واقعی و قابل بررسی را داشته باشیم به این اعداد توجهی نکرده و مقاله خود را با این دیدگاه که محتوای آن میتواند برای افرادی ارزشمند باشد تهیه کردیم.
مثلا شیشه و کریستال اسامی مواد مخدرند و ممکن است یک نفر دنبال مواد مخدر شیشه می گردد و دنبال کلمه شیشه بگردد. تنها برای آن میزان از منابع سختافزاری که نیاز دارید هزینه میپردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینههای غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. با استفاده از داستانها، شوخیهای کوچک یا تجربیات واقعی میتونی مقاله رو زنده کنی. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از دادهها برای بهبود استراتژیهای سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. پکیج جامع سئو گوگل هندز تهیه شده در آکادمی مای کاستومر توسط اساتید برجسته و باتجربه، این کار را برای علاقهمندان با هزینهای بسیار مناسب ممکن کرده است. بهترین راه برای اینکه متوجه شوید تا چه میزانی در این زمینه موفق بوده اید، این است که حساب کاربری Google Analytics متصل به سایت خود را به صورت منظم چک کنید.
از مرحله تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا تحلیل رقبا و تولید محتوا باید بتوانید بهترین استراتژی را که مناسب شماست، تشخیص دهید و از آن استفاده کنید. به خصوص در زمان تحقیق کلمات وقتی استراتژی سئوی سایت را طراحی میکنید، انتخاب کلمات کلیدی هدف بسیار اهمیت دارد. کلمات کلیدی دمدراز به ویژه برای خردهفروشی ارزشمند هستند چرا که نرخ تبدیل بالایی دارند. این به آن معناست که درصد بالایی از مخاطبانی که از طریق جستجوی این عبارات به صفحات هدف میرسند میتوانند تبدیل به مشتریان بالفعل شوند. به طور کلی لانگ تیل کیورد نود و دو درصد از لغات کلیدی تایپشده در موتورهای جستجو را شامل میشود و از این رو در مقایسه با دیگر همتایان معمولیش رتبهبندی بالاتری را به خود اختصاص میدهد.
در سال ۲۰۲۵، محتوای استاتیک (Static Content) دیگر جذابیت گذشته را ندارد و کاربران به دنبال محتوای تعاملپذیر (Interactive Content) هستند. این محتواها به کاربران اجازه میدهند که در فرآیند یادگیری و کسب اطلاعات شرکت کنند، به جای اینکه فقط به خواندن متن بسنده کنند. الگوریتمهای گوگل محتواهای تعاملی را ترجیح میدهند، زیرا کاربران تمایل بیشتری به تعامل با این نوع محتوا دارند. همچنین، محتوای گیمیفای (Gamified Content) که شامل المانهای بازیوار (Gamification Elements) است، میتواند باعث افزایش تعامل کاربران شود. سایتهایی که از ابزارهای محتوای تعاملی استفاده میکنند، معمولاً نرخ پرش پایینتر و نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالاتری دارند.
تیم متخصص و پرانرژی ما، همیشه در حال جلب رضایت شما و بهبود پیوسته خدماتمان است. ما اعتقاد داریم که موفقیت ما به واسطه موفقیت شماست و همچنین با تکیه بر مفهوم برد-برد، مسیر مشترکی را با شما طی میکنیم. اینجاست که ما نه تنها شرکتی هستیم، بلکه یک خانوادهی پایدار و احساسی که در کنار شماست. ما برای پیوستن به مسیر موفقیت شما و ایجاد تفاوت واقعی در دنیای دیجیتال همراه شما هستیم. سرویس قوی و پایدار که برای نصب و راهاندازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه شده است.
استفاده از کلمات کلیدی طولانی به دلیل دارا بودن رقابت کمتر باعث افزایش قابل توجهی در جستجوهای طولانیمدت میشود. بعد از این که کلمات کلیدی طولانی و مرتبط با موضوع خود را پیدا کردید، لازم است پرسرچ ترین آنها را انتخاب کنید و سپس در محتوا خود بکار ببرید. بنابراین به تولید محتوا با long tail keywords هایی بپردازید که باعث افزایش سئو سایتتان شود. Long Tail Keywords به معنای کلمات کلیدی دنبالهدار است و در علم سئو (بهینهسازی موتور جستجو) و بازاریابی محتوا نقش بسیار مهمی ایفا میکند. این نوع کلمات کلیدی شامل عبارات طولانی و خاصتر هستند که معمولاً کاربران در جستجوهای خود استفاده میکنند.
همچنین، بررسی ترافیک واقعی کلمات کلیدی در گوگل آنالیتیکس و دیدن چگونگی عملکرد آنها نیز میتواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی دم دراز کمک کند. شما باید در متن محتوای خود به تعداد استاندارد از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. استفاده از ترتیبهای مختلف کلمات لانگ تیل کیوردها در متن باعث میشود رتبه صفحه شما در نتایج جستجو افزایش پیدا کند. انکر تکست در سئو کاربردهای خیلی زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها، بهبود رتبهبندی برای کلمات کلیدی خاص است. زمانی که انکر تکست حاوی کلمات کلیدی مناسب باشد، به موتور جستجو نشان میدهد که صفحه مقصد حاوی محتوای مرتبط با آن کلمات کلیدی است. این عمل به ویژه در صورت استفاده از Exact Match Anchor Text یا Partial Match Anchor Text، میتواند تاثیر زیادی در رتبهبندی صفحه در نتایج جستجو داشته باشد.
انکر تکست (Anchor Text) همانطور که قبلتر هم گفتیم، متنی است که به یک لینک متصل میشود و معمولاً کاربر را به صفحهای دیگر هدایت میکند. موتورهای جستجو از انکر تکست برای درک محتوای صفحه مقصد استفاده میکنند و این امر میتواند روی رتبهبندی آن صفحه تأثیر بگذارد. استفاده از انکر تکستهای توصیفی و مرتبط، به کاربران کمک میکند تا بدانند پس از کلیک روی لینک، چه انتظاری داشته باشند. کلمات کلیدی دم دراز رقابت کمتری دارند و دقیقا به نیازهای خاص کاربران پاسخ میدهد و شانس تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان افزایش یابد. رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل بیش از هر چیزی به تیزهوشی برای در پیش گرفتن استراتژیهای درست نیاز دارد.
اگر در زمینه سئو فعالیت میکنید، حتماً میدانید که تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین اقداماتی است که برای بهینهسازی یک سایت باید انجام بدهید. بخشی از این تحقیق، به کلیدواژههایی مربوط میشود که باید برای بهینهسازی سایت خودتان استفاده کنید و بخشی دیگر به کلیدواژههایی که رقیبان شما از آنها استفاده میکنند. در مطلب " چگونه بهترین کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم؟ " به شما یاد داده ایم که بهترین کلمات کلیدی را با کمک ابزارهای مختلف پیدا کنید. اگر مقالهای در مورد «مزایای ورزش برای سلامتی» دارید، میتوانید به بخش «بهترین تمرینها برای تقویت قلب» با انکر تکست مناسب لینک دهید. انکر تکست باید در محتوای مرتبط و طبیعی قرار گیرد، نه اینکه بهصورت تصنعی در متن گنجانده شود. لینکهای نوفالو (nofollow) به موتورهای جستجو سیگنال میدهند که از پیروی از آن لینک خودداری کنند.
در واقع، استفاده از کلمات کلیدی طولانی در سئو به شما این امکان را میدهد که کاربران هدفمندتری را جذب کنید و در نتیجه، نتایج بهتری در بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) به دست آورید. اگر از امکان Parent Topic یا تاپیک والد در Ahrefs استفاده کنید میتوانید لانگ تیل کیورد محبوب را بهمراه کلمه کلیدی دمدراز مشابه آن پیدا کنید. البته باید توجه کنید که پیروی کوکورانه از Parent Topic گاهی میتواند باعث گمراهی شما بشود. در این مواقع بهتر است با بررسی و تفسیر قصد مخاطبان از جستجوی کلمات کلیدی، یک تولید محتوا اختصاصی انجام دهید که بتواند از طریق لانگ تیل کیورد محبوبتر، وبسایت شما را به صفحه اول جستجوی گوگل بیاورد. تا اینجا گفتیم که استفاده از کلیدواژههای طولانی، جستجوهای هدفدار بیشتری را به سمت سایت یا وبلاگ شما هدایت میکند و با افزایش نرخ تبدیل، منجر به موارد فروش بیشتری میشود.
موتورهای جستجو به صفحاتی که محتوای ارزشمند و باکیفیت دارند اهمیت میدهند، و لینکدهی به صفحات بیکیفیت ممکن است به کاهش رتبه شما در نتایج جستجو منجر شود. امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید و اطلاعات مناسبی در خصوص Long tail keywords یا کلمات کلیدی طولانی به دست آورده باشید. همچنین برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص انتخاب کلمه کلیدی مناسب با شماره زیر تماس بگیرید و یا سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید. این ابزار هم میتواند در پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی کمک زیادی به شما بکند. این ابزار از پیشنهادهای تکمیل خودکار در گوگل، یوتیوب، آمازون، بینگ، ای بی، پلی استور گوگل و همچنین شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر برای پیشنهاد کلمات کلیدی طولانی مرتبط استفاده میکند. کافیست هر کلمهای را که موضوع مورد نظر شما را مشخص میکند در بخش Keyword Explorer جستجو کنید و از فیلتر حجم جستجو برای مشاهده فوری هزاران کلمه کلیدی طولانی استفاده کنید.
هرچه بیشتر نکات و توضیحات مفیدی در اختیار کاربر قرار دهید، قطعا در مدت زمان کمتری در گوگل برای کلمه کلیدی «ریزش مو بعد از زایمان» در صفحه اول گوگل جایگاه کسب میکنید. شما با جستجو در مقالات و محتواهای وبسایت رقیبان متوجه میشوید چه کلمات کلیدی طولانی وجود دارند که شما تا به حال درباره آنها تولید محتوا نکردهاید. این کلمات را لیست کرده و بهترین آنها را بهعنوان نگارش محتوا انتخاب نمایید. کلمات کلیدی بلند برای کسبوکارهایی که به تازگی وبسایت راهاندازی کردهاند و یا به هر دلیل با کاهش ترافیک مواجهه شدهاند بسیار مفید هستند. تولید محتوا درباره این کلمات باعث میشود در مدت زمان کمتری در گوگل بالا بیایید و حجم زیادی از مخاطبان هدف را جذب وبسایت خود کنید. کلمات کلیدی طولانی، معمولا به عباراتی گفته میشود که به جای در نظر گرفتن یک مفهوم کلی، دقیقا به نیاز کاربر اشاره دارند.
طبق آمارهای موجود، بیش از 70 درصد از جستجوهای اینترنتی شامل کلمات کلیدی طولانی هستند. این نشان میدهد که کاربران به دنبال محتوایی هستند که به طور خاصتر نیازهای آنها را برآورده کند. معمولا زمانی که گوگل پاسخگوی مناسبی برای سوالات مردم نیست آنها به سراغ مکانهایی مانند Quora و Reddit برای یافتن پاسخ میروند. از طریق مطالعه تاپیکهای این انجمنها میتوانید سرنخهایی برای لانگ تیل کیورد پیدا کنید. این درست است که هر لانگ تیل کیورد منجر به افزایش ترافیک وبسایت شما نخواهد شد اما به هر میزان که شما به تعداد بیشتری از کلمات کلیدی طولانی بپردازید، در نهایت میتوانید ترافیک جستجوی خود را افزایش دهید.
یکی از ویژگی های خاص کلمات کلیدی طولانی این است که این کلمات افراد کمتری را جذب می کنند اما نرخ تبدیل بالاتری را فراهم می آورند. استفاده از کلمات کلیدی طولانی برای سایت های تازه تاسیس میتواند باعث یک حضور قوی باشد. خبر خوب این است که تمرکز بر کلمه کلیدی طولانی به بیشتر کسب و کارها این امکان را می دهد که به آن موفقیت مورد انتظار خود در مورد سئو برسند. درنتیجه باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا نهایت استفاده از این کلمات را داشته باشید. برای کسب بیشترین سود از عبارت کلیدی طولانی باید به یکسری نکات در روند استفاده از آن ها توجه داشته باشید.
Long-tail Keywords عباراتی طولانیتر و خاصتر هستند که جستجوهای کمتر ولی دقیقتری را هدف قرار میدهند. این کلمات کلیدی معمولاً شامل چندین کلمه هستند و به کاربران کمک میکنند تا به صورت دقیقتر به محتوای مورد نظر خود دست یابند. شما یکی از کلمات کلیدی طولانی از لیست بالا که میزان سرچ بیشتری دارد و مرتبط با کسبوکار شما است را انتخاب میکنید. مثلا با استفاده از ابزارها و استدلال خود درک میکنید که «ریزش مو بعد از زایمان» جستجوی بیشتری دارد و باید کلمه کلیدی اصلی شما باشد. اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله، کلمات کلیدی طولانی را به معدن طلایی تشبیه کردیم که در زیر سایت شما پنهان شده اند.
نوشتن یه مقاله طولانی وقت میبره، مخصوصاً اگه بخوای همهچیز دقیق و درست باشه. نوشتن یه مقاله طولانی، شبیه هنر آشپزیه؛ باید هم مواد کافی داشته باشی و هم طعمش رو درست کنی! پس بیایم چند تا نکته طلایی رو با هم بررسی کنیم که مقالت جذاب و خواندنی بشه. اگر نیازی به مشاوره برای راه اندازی کسب کارت داری این فرم پر کن تا متخصص های ما باهات تماس بگیرن. روش دیگر برای یافتن کلیدواژههای دم بلند عالی، استفاده از ابزار Keyword Magic Tool در Semrush است.
همین الان به صفحه جستجوی گوگل بروید و دو عبارت «بیت کوین چیست» و «چگونه در باینانس بیت کوین بخریم» را جستجو کنید. خواهید دید صفحاتی که برای عبارت «بیت کوین چیست» رتبه گرفتهاند، محتوای خیلی بیشتری نسبت به عبارتهای دیگر دارند. اساسا موضوعات کلی نیاز به محتواهای طولانیتر و جامعتری دارند چراکه موضوعات زیادی حول آنها وجود دارد که کاربران میخواهند بدانند. در صورتی که به این موضوعات فرعی بیتوجهی کنید، احتمالا رتبه خوبی هم به دست نیاورید. البته قرار نیست هر عبارتی که کمتر از 10 بار در ماه جستجو میشوند، جزو کلمات کلیدی طولانی قرار گیرد.
با تحقیق دقیق، استفاده از ساختار مناسب (تیترها، زیرتیترها) و اضافه کردن مثالها، تصاویر یا نمودارها میتونی مقالهای طولانی و جذاب بنویسی که هم برای کاربر مفید باشه، هم برای گوگل بهینه باشه. فرض کن دنبال یه موضوع تخصصی مثل "راههای بهبود تمرکز" هستی و وارد سایتی میشی که فقط یه توضیح کوتاه درباره چند تا روش داده. مثلاً وقتی کاربری عبارت «خرید بلیط قطار تهران مشهد رفت و برگشت» را در گوگل جستجو میکند، بیشتر به دنبال این است که برای سفر خود بلیط تهیه کند، نه اینکه درباره نحوه خرید بلیط قطار اطلاعات جمع کند. طبق آمار به دست آمده از سایت KWfinder، لزوماً تمام کلمات کلیدی کوتاه، سرچ بالایی ندارند. حالا که فهمیدید این نوع از کلمات کلیدی چقد ارزشمند هستند، ممکن است سوالی دیگر در ذهن شما به وجود آید و آن اینکه به چه چیزی، کلمات کلیدی طولانی میگویند. به جای اینکه به دنبال یک معدن طلا بگردید و با تمرکز بر یک کلمه کلیدی، بک لینک بخرید، باید از گنجینه بزرگی که در سایت شما پنهان شده است نهایت استفاده را ببرید.
با استفاده از کلمات کلیدی لانگ تیل مشخصات دقیقاً مورد نیاز هدف گروهی خاصی از کاربران را در دسترس قرار میدهیم. بله، در واقع سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهایی است که میتوانید از آن برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. اما نکتهای که باید در نظر داشته باشید، این است که سرچ کنسول به شما فقط کلمات کلیدی را نمایش میدهد که کاربران با آنها در گوگل جستجو کردهاند و به سایت شما رسیدهاند. در کل، استفاده از کلمات کلیدی طولانی، باعث بهبود تجربه کاربری، افزایش بازدید و افزایش فروش در کسب و کار شما شود. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از کلمات کلیدی طولانی تنها کافی نیست، بلکه باید به دقت و با رعایت معیارهای بهینهسازی، از آنها استفاده کرد.
علت این است که متخصصین سئو ترس از این داشتند که جستجوی صوتی جایگاه جستجوی قبلی را بگیرد و این امر در نهایت موجب از بین رفتن فعالیت های بهینه سازی آن ها بشود. با این حال، نیاز است که با گذشت زمان، برای تغییرات مهمی که در دنیای دیجیتال رخ خواهد داد، آماده شده و صفحات سایت خود را بر اساس آن ها بهینه کنیم. از این طریق شما می توانید متوجه شوید که چه عبارات و صفحاتی کلیدی توانسته اند بیشترین ترافیک را برای سایت شما جذب کنند. سپس باید این صفحات را مورد تحلیل قرار داده تا بفهمید که چه عاملی باعث شده است که افراد جذب آن شوند و بعد از آن، پیشنهاد می کنیم که صفحاتی که کمترین ترافیک را دارند نیز بررسی کنید. برای بهبود سئو، بهتر است که برای هر صفحه از تعداد کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید. اگر دوست داشتید شما هم در نظرات کلمات لانگ تیل رو بکار ببرید و در اختیار کاربرانی که در سایت ما وارد میشوند بزارید .
این نوع کلمات کلیدی به دلیل خاص بودن نیازهای کاربران به راحتی قابل جستجو هستند و باعث جذب ترافیک هدفمند میشوند. قبل از اینکه در مورد استراتژی بر روی کلمات کلیدی طولانی یا همان لانگ تیل ها صحبت کنیم بیایید مقدمه ای را مرور کنیم که به موضوع نزدیک تر شویم. بله، انکر تکستهای داخلی به لینکهایی اطلاق میشود که شما در داخل سایت خود از آنها استفاده میکنید تا کاربران را به صفحات دیگر در همان سایت هدایت کنید. انکر تکستهای خارجی به لینکهایی اطلاق میشود که به صفحات خارج از سایت شما ارجاع میدهند. این لینکها میتوانند به اعتبار سایت شما افزوده و تأثیر زیادی در سئو داشته باشند.
استفاده بیش از حد از کلیدواژهها میتواند به جریمه شدن وبسایت توسط موتورهای جستجو منجر شود. بهتر است که کلیدواژههای خود را بهصورت طبیعی در محتوا بگنجانید و از تکرار بیرویه آنها خودداری کنید. همچنین، از استفاده از مترادفها و عبارات مرتبط نیز بهره ببرید تا محتوا به صورت روان و خوانا باقی بماند. به عبارت دیگر، افرادی که به دنبال کلیدواژههای دم بلند میگردند، معمولاً در چرخه خرید بسیار پیشتر از افرادی هستند که به دنبال کلیدواژههای کوتاه جستجو میکنند. کسی که به دنبال رژیم کتو میگردد، احتمالاً تلاش میکند تا بفهمد این رژیم چیست یا چگونه کار میکند. نتیجه نهایی چیست؟ ترافیکی که از کلیدواژههای دم بلند دریافت میکنید، معمولاً نسبت به ترافیک حاصل از کلیدواژههای سر، تبدیل بسیار خوبی دارد، زیرا احتمالاً از مشتریان بالقوه میآید.
در صورتی که کلمه کلیدی از عنوان سئو طولانیتر است، سعی کنید با حذف کردن ایست واژهها، فصای بیشتری برای کلمات مهمتر ایجاد کنید. اگر می خواهید درباره تگ عنوان بیشتر بدانید مقاله تگ تایتل چیست؟ چطور تگ عنوان (Title) سئو شده بنویسیم؟ جت سئو را مطالعه کنید. انکر تکستها بهعنوان عنصری از طراحی بصری سایت، میتوانند به جذابیت سایت افزوده و به کاربر کمک کنند تا راحتتر مسیر خود را در سایت پیدا کند. ترکیب مناسب متن و انکر تکستها میتواند باعث شود که سایت برای کاربر جذابتر و قابل دسترسیتر باشد. اگر بهدرستی از آنها استفاده شود، میتوانند تجربه کاربری را بهبود بخشیده و کاربر را به طور مؤثری به اطلاعات مورد نظر هدایت کنند.
برای اینکه هدف از نام گذاری کلمات کلیدی دم دراز و کارکرد آنها را بهتر درک کنید، به نمودار زیر توجه کنید. همانطور که مشاهده میکنید، محور عمودی حجم جستجو و محور افقی نوع کلمه کلیدی را نمایش میدهد. هرچه به سمت راست نمودار حرکت کنیم کلمات کلیدی بلندتر و از میزان سرچ آنها کاسته میشود. بعد از درک قصد کاربر، انتخاب لانگ تیل کیورد مناسب برای محتوای وبسایت شما اهمیت دارد. باید کلیدواژههایی را انتخاب کنید که حجم جستجوی مناسبی دارند و با محتوای شما مرتبط هستند. همچنین، بررسی کنید که این کلیدواژهها چقدر رقابت دارند؛ کلیدواژههایی با رقابت کمتر میتوانند شانس شما را برای رسیدن به رتبههای بالاتر افزایش دهند.
به عنوان مثال، با استفاده از عباراتی مانند “خدمات شرکت سورن سئو”، کاربرانی که به دنبال خدمات شما هستند، مستقیماً به صفحه مربوط به خدمات سئو شما هدایت میشوند. با افزایش نرخ تبدیل، شانس بیشتری برای فروش محصولات و خدمات شما به وجود میآید. صفحات هدف کلمات سخت و دشوار را به حال خود رها کنید و به سراغ کلمات کلیدی طولانی بروید. جالب اینجاست که کم کم متوجه می شود که همان کاری از ابتدا فکر میکردید درست است و باید روی کلمات کلیدی مهم و سخت و پر رقابت کار میکردید شکل میگیرد و واقعا هم اتفاق می افتد. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence – AI) دیگر فقط یک ابزار کمکی برای سئو نیست، بلکه به بخش اصلی آن تبدیل شده است. الگوریتمهای یادگیری ماشین (Machine Learning – ML) در گوگل مانند RankBrain و BERT به شدت بهبود یافتهاند و اکنون میتوانند زمینه (Context) و منظور واقعی (Intent) جستجوهای کاربران را بهتر درک کنند.
گوگل دیسکاور (Google Discover) و نتایج بدون کلیک (Zero-Click Results) باعث شدهاند که بسیاری از کاربران پاسخهای خود را بدون ورود به سایت دریافت کنند. استفاده از بولتپوینتها (Bullet Points)، جداول اطلاعاتی (Data Tables) و پاراگرافهای خلاصهشده باعث میشود که محتوای شما در بخشهای بالایی نتایج گوگل قرار بگیرد. مقالات طولانی که ارزش اطلاعاتی بالایی دارن، بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار میگیرن و تمایل دارن اونها رو تو شبکههای اجتماعی به اشتراک بذارن. فکر کن یه مقاله کامل درباره "چگونه رتبه سایت خود را در گوگل بهبود دهیم" مینویسی که پر از مثال، راهکار و ابزارهای کاربردیه. کسی که این مقاله رو میخونه، احتمالاً دوست داره با دوستها یا همکاراش هم به اشتراک بذاره. با این حال، باید توجه داشت که باید کلمات کلیدی Long-tail را به صورت طبیعی و به میزان مناسب در محتوای خود استفاده کنید و از آنها بیش از حد در مقالات خود استفاده نکنید.
ابزار کیورد پلنر گوگل همانطور که برای تحقیق کلمات کلیدی کاربرد زیادی دارد، میتواند برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی هم استفاده شود. با وارد کردن هر موضوع لیستی از کلمات و عبارتهای مرتبط با آن را همراه با حجم جستجوی هر کدام به شما نمایش میدهد. کلمات کلیدی طولانی عبارتهایی هستند که ماهانه دفعات کمی جستجو میشوند اما نرخ تبدیل بالا برای صفحات خود ایجاد میکنند. این عبارتها خاصتر از موضوع کلی خود هستند و به همین دلیل معمولاً خیلی کم جستجو میشوند، اما افرادی که این عبارتها را جستجو میکنند، بیشتر به دنبال اطلاعات هستند. برای مثال عبارت مدیتیشن یک موضوع کلی است که ماهانه جستجوی زیادی را به خود اختصاص میدهد، اما عبارت «آیا مدیتیشن انسان را باهوشتر میکند؟» جزو کلمات کلیدی طولانی است که خیلی کمتر جستجو میشود. شاید بتوان گفت مفیدترین روش یافتن کلمات کلیدی بلند، استفاده از پیشنهادات گوگل یا همان گوگل ساجسشن است.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری